Sep 7th 2022

3 TING VI KAN LÆRE FRA DEN ASIATISKE TAKE AWAY INDUSTRI

Back to post list

Anna Wolthers

FOOD TRENDS 2022 – ASIATISK MAD

Det asiatiske køkken stormer frem i Danmark. Danskerne har under corona epidemien for alvor fået øjnene op for, hvad det asiatiske og særligt det japanske køkken kan tilbyde, både når de laver mad derhjemme, men også når de køber take away.
Sushi er den type takeaway, der har set en af de største stigninger, når det kommer til danskernes take away vaner. Ifølge Finans (juni 2021) er Pizza faldet med 12% fra pre-corona og står nu for 62,5% af omsætningen hos Hungry, hvor sushi i samme periode har fordoblet sin andel og nu står for 11,3%.
Men hvad er det, der gør at danskerne er blevet så vilde med asiatisk mad, og hvad kan vi lære af den asiatiske take away industri?

Fokus på miljøvenlig emballage

Den asiatiske trend er dels drevet af madmediernes bevågninghed overfor smagene og af tendensen til at spise mere miljøvenligt – mere tang og flere grøntsager og fisk – og mindre kød. Det asiatiske køkken har dermed formået at kommunikere deres grønne profil når det kommer til de råvare, der benyttes. At være miljøvenlig handler dog om meget andet end,
hvilke råvare du benytter. Den emballage du benytter, har stor betydning for, hvor miljøvenligt det samlede måltid er. Ved at vælge en mere miljøvenlig emballage og fokusere på det i din kommunikation, kan du derfor rykke din forretning i forbrugernes bevidsthed.

Visuel præsentation af emballage og indhold

Det asiatiske køkken er dog ikke kun populært på grund af smagen og det miljømæssige hensyn, men også på grund af den visuelle fremstilling af maden.

Det asiatiske køkken formår at tappe ind i flere af tidens fødevaretrends såsom snacking (hvor retten udgøres af mindre portioner), clean-eating og instagrammable madoplevelser.
Retterne er ofte smukt arrangeret og visualiseret, og giver forbrugerne lyst til at dele deresn madoplevelser med venner og bekendte.
Hashtagget #Sushi er blevet benyttet over 34 mio. gange på Instagram og hashtagget #Ramen over 12 mio. gange. Ved at skabe en visuel madoplevelse åbner du derved op for at dine kunder deler din mad på de sociale medier.

Det vi som leverandører af take away kan lære af det asiatiske køkken er at æstetikken og måden vi præsenterer vores mad på i stigende grad vil have betydning for salget.
Visuel branding af din mad og dit brand er derfor vigtigere end nogensinde, og tilmed også en billig og effektiv måde at opnå den essentielle word-of-mouth markedsføring.

Instagram-venlig Emballage

Din mad behøver ikke være æstetisk og clean for, at du kan konkurrerer med de æstetisk smukt arrangerede retter, vi ser fra det asiatiske køkken. Her spiller din take away emballage en kæmpe stor rolle for dine kunders umiddelbare madoplevelse.

Ved at vælge et emballage design, der passer til dit brand og den oplevelse du ønsker dine kunder skal have af maden, kan du også skabe de delevenlige øjeblikke, der gør at dine kunder bare må dele din mad på de sociale medier. Din emballage er altså med til at bestemme om dine kunder får en rustik, en eksklusiv eller en helt særlig oplevelse, når de køber take away mad fra din restaurant eller madbod. Hashtagget #takeaway er blevet brugt mere end 7 mio. gange på Instagram og hashtagget #streetfood mere end 12 mio. gange.

Find inspiration og lær mere om hvordan du kan benytte din take away emballage til at skabe insta-venlige madoplevelser fra vores case studies.

About the author

Anna Wolthers

Copywriter and translator, she is passionate about design and cooking. Loves reading, sharing good meals with a group of friends and long walks in the park. Her duties at Fastpack include implementing marketing projects, copywriting, and managing social media campaigns.