Nov 4th 2019

Hvordan mademballage-design kan hjælper små fødevarebrands med at få stor succes!

Back to post list

Anna Wolthers

Hvad er forbindelsen mellem mademballage, og den ubevidste observation, og hvorfor er det værd at have et logo på en takeaway-boks?

Som lille og mellemstor fødevarevirksomhed skal man overveje sit budget nøje og prioritere sine udgifter. Hvordan kan man overbevise kunderne om at vælge ens produkt og samtidig blive genkendelige uden at bruge en formue på reklamer? En anderledes og veltilpasset emballage, som er i overensstemmelse med din brandidentitet, er en fremragende måde at starte på. Emballagesignet siger mere om din virksomhed, end du tror.

Emballagen kan være et godt reklamemedium

Nedenfor har vi beskrevet, hvorfor og hvordan mademballage betyder noget, og hvordan det kan bruges som et fantastisk reklameværktøj.

Marketing- og reklamebrancher arbejder med det ubevidste i sindet og de forbindelser, vi skaber til bestemte billeder og kulturelle sammenhænge. Vi træffer ofte valg uden at være i stand til at forklare hvorfor. Den eneste forklaring, vi har, er følelser eller en fornemmelse. Vi har en tendens til at sige 'det føltes bare rigtigt' eller 'Jeg kan godt lide det', men sandheden er, at i mange af disse tilfælde reagerer vores hjerne på en subtil antydning, der så at sige er blevet plukket ud af det ubevidste. Psykologer bruger udtrykket 'thin-slicing' til at beskrive processen med at træffe hurtige valg og beslutninger baseret på minimal information. Vi gør det alle hver eneste dag i vores liv. Ellers kunne vi ikke komme igennem dagen. Forestil dig at bruge timer på at vælge dit måltid. Du har ikke den tid, så du tager din beslutning, baseret på hvad du kender og husker.

Hvordan får man så sin virksomhed til at “hænge” sammen med den rigtige mademballage?

Vores hjerner reagerer ubevidst på farver, symboler og tekstur. Det er netop derfor, specielle kasser eller papirposer med logo gør en stor forskel.

Som fødevarevirksomhed bør du ikke undervurdere virkningsgraden af en emballage, da den har en direkte indflydelse på forbrugerens opfattelse af produktet, selv smagen...

I bogen Blink: The Power of Thinking Without Thinking giver M. Gladwell adskillige eksempler på, hvordan vi reagerer på et ubevidst niveau; en af ​​dem er en forbrugersmagstesten for en populær sodavand. Under forsøget oplevede deltagerne mere citronsmag, da de drak sodavanden ud af dåser med 15% mere gul farve i pakkedesignet.

Farver har stor indflydelse på vores opfattelse. For eksempel er hvidt forbundet med noget, neutral og afbalanceret, klar og rolig, mens rød er spændende, ungdommelig og dristig. Du behøver ikke lede langt efter eksempler. Tænk på Coca-Cola og den ikoniske røde farve eller renhed og cremethed af naturlig yoghurt, sødme af lyserød, friskhed af gul. Det er bare begyndelsen; du er også nødt til at tænke på symbolerne, formen, strukturen; alle disse funktioner er vigtige. Derfor skal du, når du designer et logo og en emballage, overveje din målgruppe og den tilsigtede opfattelse af produktet.

Lad os give dig et par flere eksempler.

Tænk på pizza; det kan være et fastfood-, gourmet-produkt eller et hjemmelavet måltid. Det kan forbindes med et billede af Italien og deres berømte fejring af mad eller en afslappet sjov aften med venner.

Her kan du finde tre eksempler på en pizzakasse, skabt af fastpack, hvor hver kunde havde en anden vision om, hvad de gerne vil kommunikere med deres kunder.

En brun pizzabakke vælges ofte af virksomhedsejere som gerne vi understrege deres bæredygtige profil. Den farverige pizzakasse fungerer som en mobil restaurantannonce.

DEJ pizzabakker er sorte, elegante og ligetil. Det bringer billedet af dæmpet lys op, samt måske en hyggelig restaurant og et glas rødvin.

Mamma's har den røde farve på en perfekt tomatsauce og de neutrale toner i æsken, tjener som baggrund. Det giver en idé om at produktet er økologiske og tomatsaucen lavet fra bunden.

FRANKIES emballagedesign er et fedt valg, da lyserød hovedsageligt er forbundet med den søde smag af slik, men det fungerer, fordi det skiller sig ud og fanger opmærksomhed. Boksen er sjov og anderledes.

En elegant pizzakasse i mørke farver vil effektivt tiltrække kundernes opmærksomhed.

I forhold til æstetik, bør overvejes: funktionaliteten af ​​mademballagen, præsentationen af ​​maden og de miljømæssige aspekter. Det giver nemlig mening at bruge papirbakker og papirposer i stedet for plast.

En grøn fremtid

At øge bevidstheden om plast og dets dårlige indvirkning på miljøet har en direkte effekt på forbrugernes beslutninger. Vi begynder at føle os utilpas med at bruge sugerør og plasticposer.

Papiremballage er lige så funktionel som plastik, men mere miljøvenlig, især når papiret kommer fra FSC-certificerede kilder. Tænk på sushi, en meget populær take out mad, som oftest serveres på plastbakker; de ser alle ens ud. Derfor introducerede fastpack elegante sushibakker og bokse til sushi. De ser godt ud og er lige så holdbare som de almindeligt anvendte plasticbakker, og de hjælper med at reducere brugen af ​​plast. Allerede ved at vælge papir frem for plastik sender du et godt budskab til kunden. Tilføj et smukt design og logo - voila, du har helt sikkert gjorde et stort indtryk på kunden.

Papirsushikasser er den sidste trend blandt restauranter, der serverer  japanske delikatesser.

Fantastisk, men hvor meget vil det koste? Er special-emballage dyrere?

Prisforskellen mellem emballage med eller uden tryk er kun ca. 10%. Hver virksomhed er forskellig, så vi skaber et specifikt tilbud til din virksomhed. Vi tænker på dit brand-budget og logistikken. Vi tilbyder dig fuld service, afhængigt af hvor du er med din virksomhed lige nu. Vi kan hjælpe dig med at skabe din visuelle identitet og lave en liste over produkter, der er vigtige for din virksomhed. Derudover tilbyder vi vores kunder muligheden for at opbevare pakker og varer i de mængder, som der er brug for. Når du er ejer af en lille eller mellemstor virksomhed, bør du ikke undervurdere reklameeffekten af mademballagen. Til en rimelig pris kan du bedre kommunikere hvad dit brand går ud på og give din kunder en perfekt spiseoplevelse.

Farver, billeder og strukturen af din mademballage betyder mere, end du tror.

About the author

Anna Wolthers

A copywriter by passion and profession. Her duties at Fastpack include (but are not limited to) implementing marketing projects, copywriting, and managing social media campaigns. She strives for a happy medium between creative and effective marketing campaigns. When off duty, a fan of a written word in all shapes and forms – from classics to non-fiction.