Jan 6th 2020

Fra miljøbevidste forbrugere til fejring af mad og oplevelser, gærede superfoods, Locavore og slow living; her er de store tendenser, som vil forme mad- og restaurantindustrien i 2020.

Back to post list

Anna Wolthers

Slow-living og zero-waste trends. Sådan er dit madforbrug blevet en politisk handling.

En af de største forbrugertendenser, der er kommet frem i de sidste år, er slow living og offentlighedens stigende kendskab til klimaændringer. Bevægelsen bryder grænserne i alle aspekter af vores liv, og mad spiller en af de vigtigste roller. Locavore-mad, vegetarisme, veganisme og nul-affald trends vil kun blive mere populært i 2020.

Flere og flere restauranter slutter sig til slow life trenden og indkøber oftere of oftere, hos lokale leverandører

Vi er ikke blot mere opmærksomme på, hvad vi spiser og hvordan vi spiser, men også hvilken indflydelse, vores madforbrug har på planeten. Forbrugerne vælger bevidst mærker og restauranter, der tilbyder sunde, økologiske og lokalt dyrkede produkter. Restauranter tilføjer plantebaserede retter og økologiske ingredienser til deres menuer.

Slow-living bevægelse udsprang fra ​​Slow Food konceptet i 1980'erne, men det er først i de senere år, at det trådte ind i mainstream-kulturen. Slow betyder mad, der er god for dem, der spiser den, dem der dyrker den og for planeten. Konceptet har vundet popularitet i de sidste par år på grund af de voksende bekymringer omkring miljøet og forurening. Det skabte den perfekt grobund for 'Locavore spise' og den stigende popularitet indenfor landmændenes egne markeder og 'farm to fork' konceptet, hvor restauranter gror og dyrker deres produkter.

Når det kommer til emballage, er forbrugertendensen sammenlignelige. Vi kan allerede se at der bliver set på emballagespild af plast og at brugen af ​​papiremballage bliver tilvalgt, samtidigt med at emballage af f.eks.: hvedeklid og andre krompostebare og bionedbrydelige alternativer også vinder frem. Det er værd at overveje at investere i mere bæredygtige løsninger, såsom økologiske og lokalt dyrkede produkter og også miljøvenligt emballage.

Fokus på oplevelsen.

Spiseoplevelsen, madpræsentation, emballagesign og interiøret vil spille en endnu vigtigere rolle i 2020. Flere ​​”open kitchen” koncepter og pop-up-restauranter vil der også komme flere af.

Flere og flere restauranter fokuserer på den visuelle oplevelse, hvilket gør kunderne villige til at dele deres oplevelser på de sociale medier

Forbrugerne vil have mere nytænkning og ægthed, hvilket har lagt grunden til de flere og flere ”open kitchen” koncepter , hvor folk kan se deres mad blive tilberedt. Mad er ikke kun ernæring; det er en oplevelse og kilden til hvordan vi vil identificeres. Vi vil se flere debatter om mad og dens indflydelse på miljøet. Vi vil nyde pop-up begivenheder, nye madpræsentation og spiseoplevelser.

Det visuelle aspekt af serveringen bliver lige så vigtigt som maden selv. Sørg for, at din restaurant, mad og emballage skaber en oplevelse. Sociale medier vil stadig spille større og større rolle, og tilblivelsen af ​​en uforglemmelig oplevelse vil bliver endnu sværre i 2020.

Take-away og måltidskasse-abbonementer

Sjovt nok oplever vi samtidig en eksplosion I takeaway-kulturen. Take-away var en gang forbundet med fastfood, men i de senere år har konceptet ændret sig. Et voksende antal restauranter tilbyder en afhentningsservice, blandt andet premium- og gourmetrestauranter. Vi kan nu vælge mellem et bredt spekter af mad og retter, og en stigningen af ​​apps og leveringstjenester, der gør det lettere end nogensinde før, at bestille. Vi kan nu bestille mad, der imødekommer ens kostbehov. Vi oplever også folk med et stigende antal fødevareallergier, og fødevareindustrien har prøvet at tilpasset sig denne nye udfordring. At finde lactose og glutenfri aftensmad som gourmet-takeaway er ikke så svært at finde, som man kunne forvente.

Et stigende antal restauranter tilbyder take away-service, blandt andet premium- og gourmetrestauranter.

Slow living konceptet har også hjulpet med til populariteten af ​​abonnementer på måltidskasser. Vi kan værne om processen med at lave mad, mens vi ikke behøver at bekymre os om at handle eller finde opskriften. Menuen og de økologiske ingredienser leveres til os. Enkelt og miljøvenlig er det, da de forberedte madmængder hjælper os med at undgå madaffald. Take-away og måltidskasse-abbonementerne har den fordel ved at give os mulighed for at nyde måltidet på det eget bestemte tidspunkt. Hvad kan være bedre end en picnic i naturen eller spise et fremragende nærende måltid, på den travleste dag.

Æstetik, funktionalitet og det at undgå spildt emballage får endnu større betydning i 2020. Funktionalitet, tiltalende og miljøvenlig emballage er lige så vigtig som maden selv. Det spiller en væsentlig rolle i takeaway- og måltidskasseabonnementerne.

Fermentering og superfoods

Efterhånden som forbrugerne arbejder på at indføre en sundere livsstil, bliver Super Foods mere populær. Der er en tynd linje mellem faktiske sundhedsmæssige fordele og hypen, men uanset om vi tror på det eller ej, vokser markederne for begge kategorier. Kombucha, Spirulina er to Superfoods, som vi vil se mere af i 2020.

Kambucha er en gæret te, og som andre gærede fødevarer indeholder den gavnlige probiotika. Mange caféer og restauranter føjer også kombucha sodavand til deres sodavandstilbud.

Kombucha og Spirulina er to superfoods, som vi vil se mere af i 2020

Spirulina er en blågrøn alge og superfood, der er fyldt med proteiner, vitaminer og antioxidanter. Dets ernæringsmæssige værdier gør det til et fremragende kosttilskud for mennesker på vegetarisk eller vegansk diæt og den har vundet popularitet som en ingrediens i shakes og ”food bowls”.

Når det kommer til drikkevarer, vil vi også se videreudviklingen af plantebaserede mælkealternativer bl.a. med Matcha- og kombucha-baserede drikkevarer, alkoholfrie cocktails og biodynamiske vine.

Biodynamisk vinproduktion er en kompleks proces, hvor druerne dyrkes uden pesticider og unaturlige indholdstoffer eller kemikalier. I stedet arbejder vinproducenterne med naturens kræfter, såsom månecyklusser. Månemetoden har sine rødder i 1920'erne og ideologierne udviklet af den østrigske filosof Rudolf Steiner og hans biodynamiske leder Maria Thun. Månecyklusserne bruges til at bestemme, hvornår man skal beskære, racke og flaske vinene. I 2020 vil fremadrettet følge tendenserne fra tidligere år. Vi hører oftere og oftere sætninger som biodynamisk, organisk, naturlig, plantebaseret, mejeri, gluten og sukkerfri.   

About the author

Anna Wolthers

A copywriter by passion and profession. Her duties at Fastpack include (but are not limited to) implementing marketing projects, copywriting, and managing social media campaigns. She strives for a happy medium between creative and effective marketing campaigns. When off duty, a fan of a written word in all shapes and forms – from classics to non-fiction.